The presentations and discussions will be held in German or English. To participate a registration is necessary.
Wednesday, 16 November 2011
Metropolis-Kino (Kleine Theaterstr. 10)
5pm
Limonádový Joe aneb Koňská opera (CS 1964, Oldřich Lipský), 98 min, OmU
Introduction: Ivan
Klimeš, Prague
7:30pm
Conference Opening with guests and presentation of the Willy Haas-Awards
Introduction by Johannes Roschlau
Opening films:
Coeur Ardent /Le Railway de la mort(F 1912, Jean Durand), ca.35 min
Erblich belastet? (D 1913, Harry Piel), ca. 40 min
Musical accompanimant: Marie-Luise Bolte
After the screening we invite you to a drink in the foyer of the cinema.
Thursday, 17 November 2011
09:30am
Welcoming
09:45 – 11:30am
Panel 1: (EURO)-WESTERN: GRUNDFRAGEN EINES GENRES
Tim Bergfelder, Jan Distelmeyer, Robert Fischer, Harald Steinwender: Western ist, wenn ... Gespräch über Definitionen
Thomas Klein, Mainz: Gibt es einen europäischen Western? Versuch einer Annäherung
11:30 – 11:45am
Book Introduction: Crossing Frontiers - Intercultural Perspectives on the Western
(Hg.: Thomas Klein)
01:00 – 04:00pm
Panel 2: POLITIK UND GESELLSCHAFT IM EURO-WESTERN DER 1960/70ER JAHRE
Christopher Frayling, Bath: »Zapata-Spaghetti«. The Italian Western and the Mexican Revolution
Fabian Tietke, Berlin: Der Westen im Süden. Italienische Geschichte im Italowestern
Andrea Mariani, Udine: Political Western in Europe. Scenes from the class struggle in Euro-Western (1966 – 1975)
to the film programme of 17 Nov.
to the top
Friday, 18 November 2011
09:30 – 11:15am
Panel 3: NECKAR- UND NAZI-WESTERN: FRÜHE DEUTSCHE ANEIGNUNGEN
Jo-Hannes Bauer, Heidelberg: Der »Wilde Westen« von nebenan. Melodram und Pathos in den »Neckar-Western« von 1919/20
Evelyn Hampicke, Berlin: Von Raum und Ehre. Nazi-Western als politische Allegorie
11:15 – 11:30am
Book-/Project Introduction
01:00 – 04:00pm
Panel 4: WINNETOU, TECUMSEH UND JAIDER: GESAMTDEUTSCHE HELDEN
Tim Bergfelder, Southampton: Winnetou darf nicht sterben. Die bundesdeutschen Karl May-Verfilmungen
Thomas Kramer, Berlin: Edle Wilde als rote Brüder? DEFA-Indianerfilm zwischen Authentizitätsanspruch, Wildwestromantik und Amerikakritik
Robert Fischer, Munich: Der Wilderer als Alpen-Django. Western und Western-Motive im Neuen Deutschen Film
to the film programme of 18 Nov.
to the top
Saturday, 19 November 2011
09:30am – 12:30pm
Panel 5: DIE ROTEN UND DIE WEISSEN: WESTERN IM OSTEN
Sergey Lavrentiev, Moscow: The Magnificent Storm. How »The Magnificent Seven« influenced Soviet society.
Günter Agde, Berlin: Patriotismus und Kugelhagel. Beobachtungen an Western á la UdSSR
Ivan Klimeš, Prague: Limonádový Joe. Bericht aus dem Land ohne »Wilden Westen«
01:45 – 03:30pm
Panel 6: WAHL DER WAFFEN: STILMITTEL UND STEREOTYPEN
Harald Steinwender, Munich: Western all'inferno. Grand Guignol, Gothic und Horrorelemente im Italo-Western
Thomas Ballhausen, Vienna: Postmodern Sixshooters. Der »Western« im neuen österreichischen Film
03:30 – 04:00pm Final discussion
to the film programme of 19 Nov.
to the top
Sunday, 20 November 2011
Se7en Oceans
(Europapassage 2. OG,
Ballindamm 40, 20095 Hamburg)
10:00am – 12:00pm
Brunch at Se7en Oceans
to the film programme of 20 Nov.
For more information, please contact:
CineGraph e.V., Schillerstr. 43, D - 22767 Hamburg
Tel.: +49-(0)40-352194 / Fax: +49-(0)40-345864
email: kongress(at)cinegraph.de
________________________________________
23rd Internationale Film History Conference (to the archive)
22nd International Film History Conference (to the archive)
21st International Film History Conference (to the archive)
20th International Film History Conference (to the archive)
19th International Film History Confernce (to the archive)
18th International Film History Conference (to the archive)
The conferences 1988 - 2004